Husker I den ene ting, når I skriver nyhedsbreve?

Mange virksomheder har nyhedsbreve, som de sender en gang om måneden eller oftere.

Jeg har lagt mærke til, at disse nyhedsbreve tit handler meget direkte om at sælge noget: Varer, ydelser eller at få læserne til at tilmelde sig noget. Eller et møde eller et kursus. Men mange gange er der én ting, som disse virksomheder overser: De glemmer at skrive til deres læseres følelser.

Lad mig forklare.

Når du – eller din kunde – overvejer at købe noget, er det ikke bare fornuften, der råder. Det gør sjældent indtryk at læse et velformuleret nyhedsbrev, hvis teksten samtidig er gabende kedelig og blottet for historie eller følelser. Vi køber i høj grad, fordi den der forsøger at sælge via nyhedsbrevet, kan få os til at føle noget og give os en oplevelse.

Følelser i nyhedsbreve

Sommetider kan det vellykkede nyhedsbrev få dig til at drømme, hvis du hører, hvordan andre har kunnet bruge et kursus i coaching, hvordan en særlig god havesaks kan gøre en forskel, eller noget helt tredje. Andre gange vil det gode nyhedsbrev tale til din tvivl, selv om du egentlig troede, at du ikke havde behov for det, de forsøger at sælge.

Det gode nyhedsbrev kan også appellere til andre følelser. Fx din dovenskab ved at give dig en overskuelig liste, der kan hjælpe dig til at forstå et eller andet, du er interesseret i.

Prøv at tale ud fra en bestemt følelse, næste gang du skriver et nyhedsbrev. Sandsynligheden for at du sælger nu eller senere vil være større. Det er bedre end det, du (måske) gør i dag.

Og så til sidst: Giv inspiration først, sælg bagefter.

Har du brug for hjælp til kampagner via nyhedsbreve (også kaldet e-mail-marketing)?