Hvad er det særlige ved netop jeres virksomhed?

“Hvad er det særlige ved netop jeres virksomhed?”

Det er det spørgsmål, som jeg stiller ved første møde, når jeg hjælper små nystartede virksomheder.

Virksomhedsejerne tænker typisk før mødet:

“Jeg vil have lavet en hjemmeside”.
“Jeg vil have min virksomhed på de sociale medier”.
Og så håber de på, at kunderne finder vej til dem.

Samtidig er de lidt i tvivl. For der er så mange forskellige udbydere af kommunikation og marketing. Ja, nettet svømmer nærmest over af velmenende webinarer og annoncer med den slags.

Men ofte skal vi starte et andet sted.

Som nystartet virksomhed er det min erfaring, at du med fordel kan overveje disse spørgsmål:

  • Hvilken forandring kan du helt konkret skabe for andre?
  • Hvad kendetegner de målgrupper, du helt præcist henvender dig til?
  • Hvad er dine styrker og muligheder i forretningen?

Disse spørgsmål (og flere andre) er hele fundamentet for fx hvilke kanaler, du bør være til stede på. Og hvordan du bedst kommer ud med dit indhold (og varierer det), så du rører din målgruppe – og de vælger dig.

Det ved de store virksomheder godt (med egne kommunikations- og marketingafdelinger).

For de små virksomheder er det min erfaring, at selvom folk har tænkt en masse. Selv om de søger hjælp på nettet, så har nogle virksomhedsejere stadig brug for én med viden om kommunikation og marketing, der kan coache dem, så de finder svarene. Uden at de bliver flået økonomisk.

Fordi de har en anden faglighed selv, noget som de brænder for (som ikke er marketing).

Hør fx hvad Cecilie Kloster Olsen fra velværehuset Levebobler skrev, da hun evaluerede min hjælp (under Referencer).

Har du også brug for hjælp til marketing?